فصل اول - كليات و اهداف
ماده 1 : به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علم و توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه هاي مربوط به علوم علف هاي هرز؛ انجمن علمي علف هاي هرز، كه از اين پس در اين اساسنامه" انجمن" ناميده مي شود، تشكيل مي گردد.
ماده 2: انجمن موسس هاي غير انتفاعي است و در زمينه هاي علمي و پژوهشي و فني فعاليت مي كند و از تاريخ ثبت داراي شخصيت حقوقي است و رئيس هيات مديره آن نماينده قانوني انجمن مي باشد.
ماده 3: مركز انجمن در شهر تهران به نشاني بزرگراه شهيد چمران، خيابان تابناك، موسسه تحقيقات گياهپزشكي – بخش تحقيقات علف هاي هرز مي باشد و شعب آن پس از موافقت كميسيون انجمن هاي علمي مي توانند در هر منطقه از كشور تشكيل شوند.
تبصره: هيات مديره مي تواند در صورت لزوم نسبت به تغيير نشاني مركز اصلي انجمن اقدام كند، به شرط آنكه موضوع در روزنامه هاي رسمي و كثيرالانتشار اعلام شود و كتبا به اطلاع كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي برسد.
ماده 4: انجمن از تاريخ تصويب اين اساسنامه براي مدت نامحدود تشكيل مي شود و ملزم به رعايت قوانين جمهوري اسلامي ايراني مي باشد.
فصل دوم - وظايف و فعاليت ها:
ماده 5 : به منظور نيل به هدف هاي مذكور در ماده (1) اين اساسنامه، انجمن اقدامات زير را به عمل خواهد آورد:
1-5- انجام تحقيقات علمي و فرهنگي در سطح ملي و بين المللي بين محققان و متخصصاني كه به گونه اي با علم علف هاي هرز سر و كار دارند.
2-5- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري طرحها و برنامه هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه علمي موضوع فعاليت انجمن
3-5- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز
4-5- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي
5-5- تشكيل گردهمائي هاي علمي در سطح ملي، منطقه اي و بين المللي
6-5- انتشار كتب و نشريات علمي
فصل سوم – انواع و شرايط عضويت
ماده 6: عضویت ها:
1-6- عضويت پيوسته
موسسان انجمن و كليه افرادي كه حداقل داراي درجه كارشناسي ارشد در رشته علفهاي هرز و رشته هاي وابسته باشند، مي توانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
2-6- عضويت وابسته : افرادي كه داراي شرايط زير هستند، مي توانند به عضويت وابسته انجمن در آيند.
الف: كلیه افرادی كه دارای درجه كارشناسی زراعت و اصلاح نباتات و تولیدات گیاهی (سابق) و مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی (جدید) هستند.
ب: كلیه افرادی كه به نحوی با علوم زراعت (اگروتکنولوژی)، فیزیولوژی گیاهان زراعی، ژنتیك و به نژادی کشاورزی، علوم و تکنولوژی بذر، اگرواكولوژی و اکولوژی گیاهان زراعی، گیاهان دارویی، و فنآوری های نوین در علوم گیاهان زراعی (بیوتكنولوژی کشاورزی، نانوتكنولوژی و هستهای) در ارتباط هستند.
ج: كسانی كه دارای حداقل درجه كارشناسی ارشد در رشته های غیركشاورزی هستند.
3-6- عضويت دانشجويي:
كليه دانشجوياني كه در رشته هاي علف هاي هرز، زراعت و گياهپزشكي به تحصيل اشتغال دارند.
4-6- عضويت افتخاري:
شخصيت هاي ايراني و خارجي كه مقام علمي آنان در زمينه هاي علفهاي هرز حائز اهميت خاص باشد، يا در پيشبرد اهداف انجمن كمك هاي موثر و ارزنده اي نموده باشند.
5-6- اعضاي موسسات (حقوقي):
سازمان هايي كه در زمينه هاي علمي و پژوهشي مربوط فعاليت دارند، مي توانند به عضويت انجمن در آيند.
تبصره 1 : افرادي كه داراي درجه كارشناسي در يكي از رشته هاي مذكور در بند 1-6 مي باشند با تصويب هيات مديره مي توانند به عضويت پيوسته انجمن درآيند.
تبصره 2: اعضاي موسساتي، مشابه اعضا وابسته انجمن محسوب مي شوند.
ماده 7: هر يك از اعضا سالانه مبلغي را كه ميزان آن توسط مجمع عمومي تعيين مي گردد به عنوان حق عضويت پرداخت خواهد كرد.
تبصره 1: پرداخت حق عضويت هيچگونه حق و ادعايي نسبت به دارائي انجمن براي عضو ايجاد نمي كند.
تبصره 2: اعضاي افتخاري انجمن از پرداخت حق عضويت معاف هستند.
ماده 8: عضويت در يكي از موارد زير خاتمه مييابد:
1-8- استعفاي كتبي
2-8- عدم پرداخت حق عضويت سالانه
تبصره 1: تائيد خاتمه عضويت با هيات مديره است.
فصل چهارم : اركان انجمن
ماده 9: اركان اصلي عبارتند از :
الف : مجمع عمومي ب: هيات مديره( شوراي اجرائي) ج- بازرس يا (بازرسان)
الف مجمع عمومي:
ماده 10 : مجمع عمومي از گردهمايي اعضاي پيوسته به صورت عادي يا فوق العاده تشكيل مي شود.
1-10- مجمع عمومي عادي سالي يكبار تشكيل ميشود و با حضور يا راي كتبي نصف به علاوه يك كل اعضاي انجمن رسميت مي يابد و تصميمات اكثريت آرا معتبر است.
2-10- در صورتي كه در دعوت نخست مجمع عمومي رسميت نيافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بيست روز بعد تشكيل مي شود و با هر تعداد حاضر، جلسه رسميت خواهد يافت.
3-10- مجمع عمومي فوق العاده در موارد ضروري با دعوت هيات مديره يا بازرس ( بازرسان) و يا با تقاضاي كتبي يك سوم از اعضاي پيوسته تشكيل مي شود.
تبصره 1: دعوت براي تشكيل مجامع عمومي بصورت كتبي و يا آگهي در روزنامه هاي كثير الانتشار است و بايد حداقل پانزده روز قبل از تشكيل مجمع به اطلاع اعضاي پيوسته برسد.
ماده 11 : وظايف مجامع عمومي عادي و فوق العاده :
1-11- انتخاب اعضاي هيات مديره و بازرس يا ( بازرسان)
2-11- تصويب خط مشي انجمن
3-11- بررسي و تصويب پيشنهادهای هيات مديره و بازرس (يا بازرسان)
4-11- تعيين ميزان حق عضويت و تصويب ترازنامه و بودجه انجمن
5-11- تصويب تغييرات در مفاد اساسنامه
6-11- عزل هيات مديره ( شوراي اجرايي) و بازرس (يا بازرسان)
7-11- تصويب انحلال انجمن
8-11- بررسي و تصويب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزينه هاي سال مالي گذشته و بودجه سال آتي انجمن
تبصره 1: مجامع عمومي توسط هيات رئيسه اي مركب از يك رئيس، يك منشي و دو ناظر اداره مي شوند.
تبصره 2: اعضاي هيات رئيسه با اعلام و پذيرش نامزدي خود در مجمع انتخاب مي شوند.
تبصره 3: اعضاي هيات رئيسه نبايد از بين كساني باشند كه خود را در انتخابات هيات مديره و بازرس كانديدا كرده اند.
تبصره 4: مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در موارد بندهاي 5-11-و 6-11- و 7-11 تشكيل مي شود.
ب : هيات مديره ( شوراي اجرايي):
ماده 12: هيات مديره انجمن مركب از 5 نفر عضو اصلي و 2 نفر عضو علي البدل مي باشد كه هر 3 سال يكبار با راي مخفي از ميان اعضاي پيوسته انجمن انتخاب مي شوند.
1-12- هيچيك از اعضا نمي توانند بيش از 3 دوره متوالي به عضويت هيات مديره انتخاب شوند.
2-12- عضويت در هيات مديره افتخاري است
3-12- هيات مديره حداكثر تا دو هفته پس از انتخاب شدن تشكيل جلسه داده و با راي كتبي نسبت به تفكيك وظايف خود اقدام مي نمايد.
4-12- كليه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با امضاي رئيس هيات مديره و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه هاي رسمي با امضاي رئيس هيات مديره يا نايب رئيس معتبر است.
5-12- هيات مديره موظف است بر حسب نياز هر يك ماه يكبار تشكيل جلسه دهد. تاريخ جلسه بايد حداقل 3 روز قبل به اطلاع اعضا رسيده شود.
6-12- جلسات هيات مديره با حضور اكثريت اعضا رسميت مي يابد و تصميمات متخذه با اكثريت آراي موافق معتبر است.
7-12- كليه مصوبات هيات مديره ثبت و پس از امضاي اعضا در دفتر صورتجلسات هيات مديره نگهداري مي شود.
8-12- شركت اعضاي هيات مديره در جلسات ضروري است و غيبت هر يك از اعضا بدون عذر موجه به تشخيص هيات مديره تا سه جلسه متوالي و پنج جلسه متناوب در حكم استعفاي عضو غايب خواهد بود.
9-12- در صورت استعفا بركناري يا فوت هر يك از اعضاي هيات مديره، عضو علي البدل براي مدت باقيمانده دوره عضويت به جانشيني وي تعيين خواهد شد.
10-12- شركت بازرس (يا بازرسان) در جلسات هيات مديره بدون داشتن حق راي مجاز است .
11-12- هيات مديره موظف است ظرف حداكثر 4 ماه پيش از پايان تصدي خود نسبت به فراخواني مجمع عمومي و انتخاب هيات مديره جديد اقدام و بلافاصله نتايج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومي براي بررسي به كميسيون انجمن هاي علمي ارسال نمايد.
تبصره : هيات مديره پيشين تا تاييد هيات مديره جديد از سوي كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.
ماده 13: هيات مديره نماينده قانوني انجمن مي باشد و وظايف و اختيارات آن به شرح زير است :
1-13- اداره امور جاري انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي
2-13- تشكيل گروه هاي علمي انجمن ، تعيين وظايف و نظارت بر فعاليت آنها
3-13- هيات مديره مي تواند هر اقدام و معامله اي را كه ضروري بداند در مورد نقل و انتقال اموال غير منتقول و تبديل به احسن يا ترهين و فك رهن و استقراض به استثناي واگذاري قطعي اموال غير منقول كه مستلزم تصويب مجمع عمومي است، انجام دهد.
4-13- جز در باره موضوعاتي كه به موجب اساسنامه اخد تصميم و اقدام در باره آنها در صلاحيت خاص مجمع عمومي است، هيات مديره كليه اختيارات لازم براي اداره امور را مشروط به رعايت حدود موضوع فعاليت انجمن دارا مي باشد.
5-13- تهيه گزارش سالانه و تنظيم تراز مالي و صورتحساب درآمدها و هزينه هاي انجمن براي تصويب در مجمع عمومي و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر.
6-13- اقامه دعوي و پاسخگويي به دعاوي اشخاص حقيقي يا حقوقي در تمام مراجع و مراحل دادرسي با حق تعيين وكيلي و حق وكيل غير.
7-13- انتخاب و معرفي نمايندگان انجمن براي شركت در مجامع علمي داخلي و خارجي
8-13- اجراي طرحها و برنامه هاي علمی در چهارچوب وظايف انجمن
9-13- جلب هدايا و كمك هاي مالي
10-13- اهداي بورس هاي تحقيقاتي و آموزشي
11-13- اتخاذ تصميم در مورد عضويت انجمن در مجامع علمي داخلي و خارجي با رعايت قوانين و مقررات جاري كشور
12-13- ارسال گزارش هاي لازم به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي
ج – بازرس يا بازرسان
ماده 14 : مجمع عادي يك نفر را به عنوان بازرس اصلي و يك نفر را به عنوان علي البدل براي مدت دو سال انتخاب مي نمايد.
تبصره : انتخاب مجدد بازرس يا بازرسان بلامانع است.
ماده 15 : وظايف بازرس يا بازرسان به شرح زير است .
1-15- بررسي اسناد و دفاتر مالي انجمن و تهيه گزارش براي مجمع عمومي
2-15- بررسي گزارش سالانه هيات مديره و تهيه گزارش از عملكرد انجمن براي اطلاع مجمع عمومي
3-15- گزارش هر گونه تخلف هيات مديره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومي
تبصره : كليه اسناد و مدارك انجمن اعم از مالي و غير مالي در هر زمان و بدون قيد و شرط بايد از سوي هيات مديره براي بررسي در دسترس بازرس يا بازرسان قرار گيرد.
فصل پنجم – گروه هاي علمي انجمن
ماده 16 : انجمن مي تواند گروه ها و كميته هاي زير را تشكيل دهد كه بر اساس شرح وظايفي كه از سوي هيات مديره تعيين مي شود به فعاليت مي پردازند.
1) گروه هاي تخصصي
2) كميته آموزش و پژوهش
3) كميته انتشارات
4) كميته آمار و اطلاعات
5) كميته پذيرش و روابط عمومي
6) كميته گردهمايي هاي علمي
1-16- تهيه و تصويت آيين نامه تشكيل گروه ها و كميته ها با انجمن است .
فصل ششم: بودجه و مواد متفرقه
ماده 17 : منابع مالي عبارتند از :
17-1- حق عضويت اعضا
17-2- درآمدهاي ناشي از ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي و مشاوره اي
17-3- دريافت هدايا و كمك ها
17-4- كليه عوايد و درآمدهای انجمن صرف اهداف موضوع ماده 5 اين اساسنامه خواهد شد.
ماده 18: درآمدها و هزينه هاي انجمن در دفاتر قانوني ثبت و شرح آن هر سال پس از تصويب در مجمع عمومي به كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي ارسال مي شود.
ماده 19- كليه وجوه انجمن در حساب مخصوصي به نام انجمن نزد بانك هاي كشور نگهداري مي شود.
ماده 20- هيچيك از موسسين يا صاحبان سرمايه حق برداشت يا تخصيص هيچگونه سودي اعم از سود سهام يا سرمايه را نداشته و خود و وابستگان درجه يك آنها نمي توانند مبادرت به انجام معاملات با موسسه نمايند.
ماده 21- كليه مدارك و پرونده هاي مالي و غير مالي مرتبط با فعاليت هاي انجمن در محل دفتر مركزي انجمن نگهداري مي شود و در مواقع مراجعه مرجع نظارت يا ساير مراجع صلاحيت دار در اختيار آنان قرار خواهد گرفت.
تبصره 2: يك سوم اعضاي پيوسته مي توانند مستقيما اقدام به دعوت مجمع عمومي فوق العاده نمايند، مشروط بر اينكه هيات مديره و نيز بازرس انجمن به تقاضاي ايشان پاسخ منفي داده باشد و در چنين حالتي، ايشان در آگهي دعوت، به عدم اجابت درخواست خود توسط هيات مديره و بازرس تصريح نمايد.
تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومي منحصرا موضوعي خواهد بود كه در تقاضانامه ذكر شده است و هيات رئيسه مجمع از ميان اعضا انتخاب خواهد شد.
ماده 22 – هر گونه تغيير در مفاد اساسنامه، پس از تصويب كميسيون انجمن هاي علمي وزارت فرهنگ و آموزش عالي معتبر است.
ماده 23- انجمن تابعيت جمهوري اسلامي ايران را دارد و اعضاي آن به نام انجمن حق فعاليت سياسي يا وابستگي به گروهها و احزاب سياسي را ندارد.
ماده 24- در صورت تصويب انحلال انجمن توسط مجمع عمومي، همان مجمع هيات تسويه اي را براي پرداخت ديون وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد كرد. هيات تسويه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهي كليه دارايي هاي منقول و غيرمنقول انجمن را با نظر وزارت فرهنگ و آموزش عالي به يكي از موسسات آموزشي يا پژوهشي كشور واگذار كند.
ماده 25- اين اساسنامه مشتمل بر 6 فصل 25 ماده 53 زير ماده 13 تبصره در جلسه مورخ مجمع عمومي انجمن به تصويب رسيد.